Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
09.06.2011 13:27 - Грехът на Гюргевските апостоли!
Автор: anonymousbulgaricus Категория: История   
Прочетен: 5660 Коментари: 10 Гласове:
15

Последна промяна: 09.06.2011 13:28

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
"Заклевамся в всеведущего бога какво самоволно заемам участие в народното устание, за да се бия до последни сили за свободата на моята България против тиранина и неприятелите, които и да са и отдето и да идат. За неприятел на отечеството си считам турското правителство и всекиго, който вдигне оръжие против нас и всичките предатели. Ще се боря с оръжие в ръка против неприятелите на отечеството си догде падна мъртав или смъртно ранен, но жив няма да се предам"

Това е един от малкото запазени текстове на въстаническата клетва на участниците в Априлското въстание. Онази клетва, която са полагали с кръстосани револвер и сабя върху Библията и целувайки след това знамето "Свобода или смърт". Не е сигурно дали това е всеобщата редакция на тази клетва и дали на различни места думите не са били различни, но е сигурно че финалът й е един и същ и като смисъл и като съдържание.

Пиша този пост не, за да петня паметта на хора като Стамболов, Заимов, Бенковски, Волов и други участници в Гюргевския комитет, за да се знае. Защото историята не е само романтика и това, което ни се иска да е, в нея дори героите имат свои слабости, грехове, терзания, колебания. Никой от нас съвремениците не е бил и не може да се постави на тяхно място в ситуацията, в която те са били, за да има право да съди поведението им, но също така онзи клиширан образ на "портрети върху стената" е форма на забрава, на подменянане на реалните образи на тези хора с някакви идоли, кумири и плоски човешки същества, които са лишени от всичко човешко в себе си, а това не е така.

И така, според историческите данни, с които разполагаме Гюргевския комитет, който взима съдбовното решение за организиране на всеобщо въстание се състои от 20 души. Сред тях най-известните са неговия председател Стефан Стамболов, Стоян Заимов, Никола Обретенов, Георги Обретенов, Иларион Драгостинов, Георги Измирлиев, Панайот Волов, Георги Апостолов, Сава Пенев и т.н. Те в пълна конспирация съставят план на въстанието, разпределят страната на 5 революционни окръга и определят главни апостоли и техни помощници, които да се заемат с организацията на въстанието, определят и условната дата, на която то да избухне.
Съгласно разпределението Апостолите са:
Първи: главен апостол Стефан Стамболов, помощници Христо Караминков и Георги Измирлиев
Втори: главен апостол Иларион Драгостинов, помощници Георги Обретенов и Стоил войвода
Трети: главен апостол Стоян Заимов
Четвърти: главен апостол Панайот Волов, помощник Георги Бенковски
Пети: главен апостол Никола Обретенов, помощник Никола Славков
От всички членове на Гюргевския комитет само трима остават като координатори в Гюргево, всички други преминават Дунав и започват усилено да се занимават с подготовка на въстанието. Поради сложната обстановка в Пети Софийски окръг двамата апостоли там преценяват, че не може да се организира въстание и отиват да помагат на Стоян Заимов във Враца.
От всичките известни 20 души членове на комитета 11 оцеляват след въстанието 9 са убити, като трима от тези 9 загиват в опита си да избягат след разгрома на въстанието. Или общо 14 души от организаторите на Априлското въстание, негови идейни подбудители не изпълняват своята въстаническа клетва, същата с която са заклевали българите във вътрешните революционни организации в страната и същата, с която са загивали хората в Перущиа, Брацигово, Панагюрище, четниците на Бачо Киро и Поп Харитон на Стоил войвода и още стотици знайни и незнайни български учители, търговци, занаятчии мечтаещи за национална свобода.
Ръководителят на комитета Стефан Стамболов остава жив, секретарят Стоян Заимов остава жив, Никола Обретенов остава жив. Парадоксалното при него и другия член на комитета Сава Пенев е, че когато заедно с Димитър Тодоров и Стоян Господински са предадени и обкръжени в един хан, двамата Апостоли и Димитрото решават да се предадат, а Стоян Господински обикновен четник във вече разгромената чета на Ботев верен на клетвата слага край на живота си, но не се предава. Георги Бенковски, човекът който подпалва със своя плам и ентусиазъм хората в четвърти окръг и с наложената от него тактика буквално подпалва въстаналите градчета и села е убит докато бяга, спасявайки се от погрома на въстанието. В това време Васил Петлешков поглъща отрова, която не действа и след това е убит зверски, а от него османлиите чуват единствено "Сам съм други няма", Спас Гинев и Кочо Честименски убиват себе си и семействата си, Тодор Каблешков открадва револвер на стражарин и се самоубива, Петър Бонев загива в отчаяната битка срещу редовната османска армия в Перущица, ранения Стоил Войвода отказва да върви вързан и е обезглавен, Георги Обретенов остава сам, за да задържи врага, докато другарите му бягат и ранен се самоубива, за да не попадне в плен, Георги Дражев увисва на бесилото с думите "Възкресни България", Иларион Драгостинов загива в сражение, Георги Измирлиев сам си слага клупа с думите "Сладко е да се умре за свободата на България", слепият поп Харитон погива със сабя в ръка и с думите: "Юнаци мои! Не като баби, но като лъвове се изринете от тая пещ, и който остане жив, да спомня! А мене заведете при входа и аз тамо ще умра, както си мога!", Бачо Киро рецитира на турски:
Аз един Бачо Киро съм,
без страх от турчин комита съм. 
Пушка на рамо турих, 
Дряновски манастир намерих.
Правдата си да диря излязох,
въжето си на врата сам метнах!
преди да увисне на бесилото.
За сметка на това Панайот Волов и Георги Икономов се давят в Янтра бягайки, а за Панайот Волов се знае, че е произнесъл и тази клетва:
Заклевам се в името на всемогъщия
Бог, че за за славата на народа си и за честта на православната вяра ще забия петстотингодишния ръждясал български нож гърдите на турския султан! Ако престъпя клетвата си, да да бъда проклет от целия български народ и да ме постигне най-тежкото Божие наказание...
Едва ли ще някога ще разберем и не бихме могли да си представим какви мисли са били в главата на всички тези млади българи, които решават да опитат чрез всенародно въстание да освободят България или както пък решава Бенковски да провокира такова насилие, което да доведе до неизбежна намеса на Великите сили и Русия по повод българския въпрос. Не знаем защо, едни от тях са спазили докрай своята революционна клетва и дори заловени или под угроза да бъдат заловени са успели да намерят начин да загинат достойно. Незнаем защо другите са решили и са направили другото, опитвали са се да избягат, предавали са се, търсели са замяна на смъртните присъди със заточение или въобще не са участвали фактически във въстанието.
Да ако бяха сторили това щяхме да се лишим от държавници като Стефан Стамболов и Захари Стоянов, Никола Обретенов, Стоян Заимов и т.н., но от друга страна дали пък направеното след това отменя ненправеното преди?
Поклон пред паметта на всички загинали по време на Априлското въстание и всички живели, за да се превърнат след това в Строители на съвременна България!



Гласувай:
15



1. merlin68 - Ами. . . не знам, противоречиви м...
09.06.2011 21:52
Ами... не знам, противоречиви мисли ме обземат. Като сам завършваш поста си: "Едва ли някога ще разберем и не бихме могли да си представим какви мисли са били в главата на всички тези млади българи, които решават да опитат чрез всенародно въстание да освободят България. Не знаем защо, едни от тях са спазили докрай своята революционна клетва и дори заловени или под угроза да бъдат заловени са успели да намерят начин да загинат достойно... Незнаем защо другите са решили и са направили другото, опитвали са се да избягат, предавали са се, търсели са замяна на смъртните присъди със заточение или въобще не са участвали фактически във въстанието."
Мисля си, че след като не знаем и едва ли бихме могли да разберем е по-добре да не "ровим костите им". Историческата истина е хубаво нещо, но тя е свързана не само с фактите, но и с разбирането. Колко от българите днес биха успели да се доближат до истинското разбиране на тези личности, ние гледаме от позицията си в съвсем друго време, трудно е да вникнем в собствените им мисли, страхове, надежди. Лесно е да се каже, че пленените, или бягащите от погрома са били страхливци, още по-лесно е да се помисли това, но от каква позиция и имаме ли право да го правим? За мен отговора е, че нямаме право, те са водили борба за свободата на народа - това е достойно, някои са загинали героично, други са се спасили, нарушили са клетвата си, но може ли да упрекнем някой, за това, че иска да живее. Ако са предавали за да се спасят, тогава - да, но ако просто са оцелявали някак, те продължават да са герои, дори и само заради това, че са опитали да извоюват свободата.
Мисля си, че подобни дискусии са за по-тесен научен кръг от хора, широката популяризация на анализи на събития и личности от историята ни свързани с въпроса ЕДВА ЛИ ЩЕ УЗНАЕМ, има по-скоро деструктивен ефект върху нас.

цитирай
2. anonymousbulgaricus - Не, не, не, в никакъв случай не ка...
09.06.2011 22:54
Не, не, не, в никакъв случай не казвам, че са били страхливци. Не оценявам, пиша това, защото много се дразня на съвременния псевдопатриотизъм и употреба на тези национални герои като плоски изрезки на стената или като поменик за заря или в най-лошия случай за разпалване на омраза и злоба.
Това е общ дефект на българския начин на пазене напаметта. Тук, се стреми човека в героя да се изчагърта, да се изпразни от съдържание и човешка плътност и след това да се манифестира с името му. Я кажи на псевдопатриотите, че Раковски е дервиш, че Левски е женкар, че Ботев е крал, че Бенковски е бандит и т.н. и ще те изядат, ще те нарекат национален предател и какво ли още не, а себе си ще възвеличаят като велики патриоти без да знаят и познават нито думите им, нито делата им, нито нищо. Пък погледни как разказват живота на героите си по света - виж Гарибалди, Франклин, Наполеон, Петьофи и въобще, за който се сетиш - плътни образи, противоречиви с всичките им слабости, терзания, героични прояви и въпреки това те вдъхновяват, по-човешки са и по-разбираеми. Как един обикновен човек да поиска да бъде Левски, като образът му е лишен от съдържание и е практически недостижим, а погледни колко хора са следвали примера на Наполеон, Гарибалди, Дрейк, Рейли, Байрон, Бакунин и т.н. и т.н. Това за мен е по-доброто и затова вместо да четем и да се поляризираме за това какъв бил Стамболов примерно - тиран или велик държавник, предпочитам да го приемам такъв какъвто е бил, човек на своето време със своите страсти и грешки, със своите възторзи и мъки, със своите велики моменти и падения. Такъв какъвто е бил и е впечатал своят образ в историята на България. Така мисля и това се опитвам да провокирам и прокламирам като мислене - свободен и непредубеден разговор върху историческите факти и личности от българската история без кой е по-по-най и без маски, дотолкова, доколкото го позволява историческото познание!
цитирай
3. aman - Казвате млади. . ., а доколко мла...
10.06.2011 08:40
Казвате млади..., а доколко младостта е фактор. Помня, че когато заменя Левски на поста вътрешен апостол Стамболов е под 20 години. Какво мислите за това?
цитирай
4. anonymousbulgaricus - Средната възраст е под 30 години. ...
10.06.2011 09:37
Средната възраст е под 30 години. Стамболов е роден 1954 г. По време на Априлското въстание е на 22, на 24 е Стоян Заимов, Никола Обретенов на 27, Панайот Волов на 26, Иларион Драгостинов на 24, Георги Икономов на 30, Георги Апостолов на 23, Христо Караминков на 30, Сава Пенев на 25, Никола Славков на 25, Георги Измирлиев също, Георги Обретенов на 24, Бенковски е на 33, Стоил войвода е на 35, Димитър Горов е на 36, Иваница Данчев на 28, Иван Хаджипенчев на 32, Янко Маринов на 24, Никола Мартинов на 31 и за Тодор Чорбаджи нямам инфо, коя точно година е роден, но и той е от "старите" в комитета, като никой не е над 40 години.
Биографиите на тези хора са толкова богати и наситени, че малцина си дават сметка, че титанът Раковски, който успява да направи почти всичко в живота си, го напуска едва на 46 г., Левски е обесен едва на 34 години, Ботев среща куршума преди да навърши 29 г....
цитирай
5. panazea - Поклон пред саможертвата !
10.06.2011 13:57
Поклон!
цитирай
6. anonymousbulgaricus - За четите и национално освободи...
10.06.2011 18:20
За четите и национално освободителното движение преди Априлското въстание ще пиша сигурно по натам, но не мога да се сдържа и да не постна това тук. То казва повече от всичко и би следвало да е нашата клетва, ако искаме да ни има и в бъдеще:
" Отец Никола, тъй се казваше калугерът, се оказа сърдечен и патриот човек. Като ме разпита за всичко станало с четите, което очевидно много го интересуваше, каза ми да не се боим и че той взима върху си грижата да ни прекара безопасно по направление към Света Гора.

- Оставе на душата ми - повтаряше добрият калугер - и вярвайте в думите ми и обещанието, което ви давам.

Той веднага се постави в нашето положение, и понеже ни съчувстуваше, много добре разбра каква голяма нужда имаме от помощ в това ни положение и от добра и насърчителна дума. След това останахме съгласни да кажем на кехаята, че съм се ценил заедно с другарите си, но не за светогорските овце в Разложко, които се намираха под надзора на кехаята, който намерих в селото, а за овцете в Мелнишко. След това пак се върнахме на въпроса за четите. Аз, естествено, оплаквах участта на тая чета, като съжалявах за убитите.

- Нищо - каза калугерът - не трябва да се скърби; дошло му е времето да стане българско, щом има такива хора, които жертвуват живота си за народа.

В това време през прозореца съгледа, че минаваше една жена и като се обърна към мен, ми каза:

- Виждаш ли тая жена?: Тя има 7 деца. Убили 100 души, ще се родят 1000.
....

- Няма нищо; и да хванат момчето с писмото, ще пострадам аз, един калугер, без никого, но който също е длъжен да помогне на работниците за народа."

Дали някой днес може да говори така?
цитирай
7. merlin68 - "- Виждаш ли тая жена?: Тя има 7 ...
12.06.2011 11:35
"- Виждаш ли тая жена?: Тя има 7 деца. Убили 100 души, ще се родят 1000."
Това е и отговора на въпроса ти дали днес някой може да говори така и защо не може.
цитирай
8. anonymousbulgaricus - Въпросът е, защо днес сме достиг...
13.06.2011 09:14
Въпросът е, защо днес сме достигнали до това и дали това е преодолимо ... е 7 разбира се в днешно време трябва да се приема метафорично, но смисъла е същия:)
цитирай
9. shtaparov - Точното име
27.07.2012 03:01
Ето го точното име на "Османската" империя,споменато от хората,които волю или неволю са живели в нея. Те не говорят никъде за "османско" правителство,а само за турско правителство,
което е потисник на народите!
цитирай
10. anonymousbulgaricus - Има разлика между начина, по който ...
11.04.2013 11:59
Има разлика между начина, по който се говори за една държава, начина, по който тя говори сама за себе си и начина, по който историята я изследва. "Турско" е обидна дума и дълго време се ползва като такава. Българските възрожденци са имали един начин на възприемане и говорене и то си има своя логика и цел. От изследователска гледна точка и с оглед на фактите налични за това политическо образувание "Османска империя" е далеч по-коректно и точно, най-малкото от момента, в който тя става империя до 1908 г. поне тя не е "турска" даже обратното. Тъй че, нека оставим мнението и думите на нашите възрожденци там където са и нека боравим като говорим за история с коректните и верни към съответното политическо образование и съдържанието му термини. Сигурно ще те изненада факта, че Османската империя е унищожена от турската нация и че турският национализъм е антиосмански по своята съшност, генезис и реализация. Сега в съвременна Турция вървят процеси на пан-тюркизъм и "османски ренесанс", които изглеждат близки, но са различни. Част от тези процеси, обаче е стремежа за помиряване и приобщаване на двете течения и изначалното "пантурцизиране на османската империя", за да може да се ползва за съвременни политически и гео политически цели, които нямат общо с историята. Ако ти се гледат такива процеси - на Балканите те вече са се случвали в рамките на гръцкото Възражадане и създаването на войнстващия гръцки национализъм, които си присвояват и античното и византийското наследство, като упорито твърдят, че ИРИ е "гръцка държава", нещо, за което в блоговите ширини български имат много сподвижници.

И ето, сам виждаш, как с ползването на няколко умели клишета чуждите националистически доктрини ползват българския псевдонационализъм за свои цели и го правят изразител на собствените им думи - част от тях, че ОИ е турска, а ИРИ гръцка! Замисли се над този парадокс!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: anonymousbulgaricus
Категория: История
Прочетен: 398245
Постинги: 30
Коментари: 831
Гласове: 518
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930